ALE 40 %
  • Shimano Ultegra FB 1000
Shimano

Shimano Ultegra FB 1000

Ei arvosteluita | Arvostele tämä tuote / 5

Varastossa 1 kpl

Hinta: 99,00 9900 165,00 € 16500
Määrä: kpl

Shimano Ultegra on avokela, jossa on runsaasti käyttöominaisuuksia, mutta silti saat sen kohtuullisella investoinnilla, jonka turvaa mm. Coreprotect-suojaus, vesitiivis jarrujärjestelmä ja SuperStopper-takaliikkeettömyys. Coreprotect-suojaus ehkäisee veden pääsyä rungon sisälle, siimaohjaimen laakerille sekä sangan vapautusmekanismiin. Lisäksi jarrujärjestestelmä on vesitiivis. Hagane & X-Ship -koneisto lupaa vääntöä ja voimaa kalastajan käyttöön.


 

Shimano Ultegra on avokela, jossa on runsaasti käyttöominaisuuksia, mutta silti saat sen kohtuullisella investoinnilla, jonka turvaa mm. Coreprotect-suojaus, vesitiivis jarrujärjestelmä ja SuperStopper-takaliikkeettömyys. Coreprotect-suojaus ehkäisee veden pääsyä rungon sisälle, siimaohjaimen laakerille sekä sangan vapautusmekanismiin. Lisäksi jarrujärjestestelmä on vesitiivis. Hagane & X-Ship -koneisto lupaa vääntöä ja voimaa kalastajan käyttöön.

Hagane-koneisto
Coreprotect-suojaus
G Free Body 
X-Ship
X-AeroWrap -puolaus
Waterproof drag
XT-7 Body
AR-C –puola
Power Roller
1 x S A-RB + 4 x BB + 1 x RB (vastaa 9 kuulalaakerin perinteistä ratkaisua)

Shimano Hagane
Kaikki Shimano-kelat valmistetaan tehtaissa, joiden katolla lukee Shimano. Hagane-ominaisuudet perustuvat Shimanon tehtailla oleviin tuotantovälineisiin ja -tekniikoihin sekä siihen tietotaitoon, joka yhdistää tekniset innovaatiot toimiviksi kalastusvälineiksi. Tämän vuoksi kaikkien Shimano-kelojen omaisuudet ovat olleet lähes mahdottomia kopioida, koska tekniset ominaisuudet perustuvat omassa tehdassalissa olevaan tekniikkaan ja taitoon.

Hagane-koneisto
Kelan koneiston tehtävä on välittää voima kammesta kelan roottorille mahdollisimman tarkasti ja kitkattomasti, jolloin kelaustuntuma ja -voima ovat parhaimmillaan. Hagane-pääratas on puhdasta, kierrättämätöntä alumiinia. Se on kylmätaottu, koska näin tehty koneiston osa on kestävämpi, jäykempi ja paremmin toimiva kuin valamalla tehty. Lisäksi pääratas on sijoitettu optimaalisesti voiman välitystä sekä kelan painopistettä ajatellen.

X-Ship
Kelan X-Ship -tuenta tarkoittaa, että kelan koneiston kriittiset komponentit ovat tuettu molemmista päistään tarkasti omille paikoilleen. Heti kammen ensikierroksesta lähtien tunnet koneiston tasaisen käynnin, mutta vasta kelaa rasitettaessa huomaat käytössäsi olevan kelausvoiman ja -väännön.

Coreprotect – vesisuojaus
Kelan koneisto on vesisuojattu siten, että se ehkäisee veden pääsyn koneistoon. Tämän ansiosta kela pysyy uudenveroisessa toimintakunnossa pitkään, koska epäpuhtaudet eivät haittaa toimintaa, osat eivät altistu korroosiolle eikä vesi huuhtele voiteluaineita pois.

Waterprof Drag
Vedeltä suojattu jarrujärjestelmä toimii luotettavasti ja aina samalla lailla olosuhteista välittämättä. Epäpuhtaudet tai vesi eivät pääse vaikuttamaan väsytysjarrun toimintaan.

AeroWrap II -puolaus
Shimanon kuuluisa puolausjärjestelmä, joka toimiin niin monofiili- kuin monikuitusiimoja käytettäessä. Kelattaessa siima puolautuu kelan puolalle siten, että heitettäessä pakan eri siimakerrosten välinen kitka minimoituu. Tämän puolauksen avulla saat hyödynnettyä myös parhaiden 8-kuituisten monikuitusiimojen ominaisuudet täysmääräisesti. AeroWrap II -puolauksella varustetulla kelalla voit heittää tarkemmin ja tarvittaessa myös pidemmälle.

G-Free -runko
Koneiston matopyörä on sijoitettu poikkeuksellisesti päärattaan akselin yläpuolelle, jolloin kelan painopiste on tuotu mahdollisimman lähelle kalastajan vapakättä. Tämän ansiosta erilaiset kalastustilanteissa syntyvät väännöt ja momentit on minimoitu käyttökokemusta parantaen.

Alumiinista kylmätaottu puola
Alumiinin kylmätaonta on ylivoimainen tekniikka verrattaessa perinteiseen alumiinin valamiseen. Kylmätaonnalla valmistettava kappale on jäykempi ja kevyempi kuin valettu, koska sen molekyylirakenne on erilainen. Shimano-tehtailla käytetään kylmätaontaa mm. kelojen rattaiden ja puolien valmistamiseen.

AR-C -puola
Yksi Shimanon patenteista koskee AR-C -puolan etureunan muotoilua. Sen ansiosta siima lähtee heitettäessä puolalta lähes suoraan ensimmäistä vaparengasta kohti. Näin kelaa lähimpänä olevan vaparenkaan kitka minimoituu eikä vavassa tarvitse olla ylisuurta rengasta.

S A-RB -laakeri
S A-RB -laakerit on tehty ruostumattomasta teräksestä, jonka ominaisuuksia on parannettu kemiallisen käsittelyn ja lämpökäsittelyn yhdistelmällä. A-RB laakerin pinta on kovempi kuin normaalilla laakerilla, joten sen vierintävastus on pienempi. Toinen laakerityypin etu on huomattavasti parantunut korroosion kesto (noin kymmenenkertainen teräslaakeriin verrattuna). Lisäksi S-tyypin laakeri on suljettu eli laakerin molemmissa päissä on metalli- tai kumisuoja, joka ehkäisee lian ja epäpuhtauksien pääsyä laakeriin.

Shimano on maailman paras kelavalmistaja
Shimanoa ei syyttä pidetä maailman johtavana kelavalmistajana. Tämän on noteerannut myös suomalainen Erä-lehti (8/2013), joka valitsi omiin vuosien saatossa tehtyihin kelatesteihin perustuen Shimanon 2000-luvun parhaaksi kelavalmistajaksi.


 

OMINAISUUDET

Hagane-koneisto
Coreprotect-suojaus
G Free Body -tasapainotus
X-Ship
X-AeroWrap -puolaus
Waterproof drag
XT-7 Body
AR-C –puola
Power Roller -siimanohjain
1 x S A-RB + 4 x BB + 1 x RB (vastaa 9 kuulalaakerin perinteistä ratkaisua)

TEKNISET TIEDOT

Malli Koko Paino Välitys Nopeus (cm/r) Siimatilavuus (mm-m) Laakerit Max. jarruteho
Ultegra FB 1000 1000 200 g 5,0:1 66 0.18-170 / 0.20-140 / 0.25-90 1 S A-RB + 4 BB + 1 RB 3 kg
Ultegra FB 1000 HG 1000 200 g 6,0:1 79 0.18-170 / 0.20-140 / 0.25-90 1 S A-RB + 4 BB + 1 RB 3 kg
Ultegra FB 2500 2500 240 g 5,0:1 73 0.18-290 / 0.20-240 / 0.25-160 1 S A-RB + 4 BB + 1 RB 9 kg
Ultegra FB C3000 3000 240 g 5,0:1 73 0.25-210 / 0.30-130 / 0.35-100 1 S A-RB + 4 BB + 1 RB 9 kg
Arvostele tämä tuote

Tälle tuotteelle ei ole vielä annettu arvosteluita.